13.3.09

Nötrbröd/kex

Efter att jag gjort mina äggmuffins gjorde jag också en sats nötbröd/kex. Mina blev mera brödaktiga än kex. Jag plattade inte ut dem tillräckligt och så hade jag dem inte i ugnen på eftervärmen. Men de var SÅ goda för det! Kommer garanterat att göra dem igen.

Nötbröd/kex: (5gr kolhydrater/sats!)
  • 30g Linfrö
  • 30g Sötmandel
  • 10g Sesamfrö
  • 5 gram fiberhusk
  • 2 ägg
  • 2 msk smält smör
  • 1/2 tsk salt
Mixa linfrön, sötmandel, sesamfrö, fiberhusk, salt med en mixer, så att det blir till mjöl. Vispa därefter ihop ihop äggen och häll ner mjölblandningen tillsammans med smöret. Klicka ut på bakplåtspapper, bred ut dina bröd/kex ganska tunt. In i ugnen 150 grader i 20min. Om du vill ha dom mera som kex stänger du av ugnen och låter dem ligga kvar tills de blivit hårda. Förvara dem i kylen.


Jätte smarriga med smör och parmesanost på.


4 kommentarer:

Daniel Neuman sa...

De ser verkligen smaskiga ut! *nom!*

Anonym sa...

ser himlans goda ut, kanske måste sno det receptet =)

Anonym sa...

Säger som de andra - måste prova! Har dock ingen mixer, enbart mixerstav. :( tror inte det funkar att mala nötter med den.

alegni sa...

åh, de där ser supergoda ut!