22.4.09

Glass i stora lass

När jag var liten sålde jag alltid jultidningar. Säkert många av er läsare som gjort det också. Varje är fick man ju en kul grej (beroende på hur mycket man sålde) plus en liten peng. Det ena året fick jag ihop till en glassmaskin. Äntligen kunde jag göra egen glass hemma. Men när jag fick hem maskinen och vi skulle pröva den så ville inte glassen bli glass. Vilket ju är ett litet problem. Vi prövade den flera gånger, samma sak varje gång. Den fick alltid snurra i frysen så att smeten skulle bli glass. Och det är ju inte meningen. Men nu tog jag hit den och tänkte att den får en till chans, sådär innan vi kastar den.

Denna gång gjorde jag INTE glass enligt recept som följde med utan gjorde enligt olika recept på nätet. Och det fungerade! Enligt recepten som följde med maskinen skulle man koka smeten och sedan låta den svalna innan man hällde den i maskinen. Men nu gjorde jag en tjock smet på vispad grädde + äggula (1st/dl grädde) + smak (vanilj + stevia). Och då blev resultatet bra. Gjorde också en med lite yoghurt i. Frozen yoghurt, typ. Men hallon. Den var också lyckad.

Jag tror jag skall ta och göra lite glass till mig själv nu ikväll då jag är ensam..Får se vilken smak bara.

Vaniljglass:
  • (minst)1,5dl grädde/person
  • 1st äggula/dl grädde
  • Vanilj
  • Stevia

Vispa grädden så den blir halvhård. Vispa med äggulorna.Smaksätt med mycket vanilj + stevia (socker för de som vill det). Häll den i glassmaskinen.

Kom ihåg att smaken på smeten får vara rätt kraftig. För den framkommer inte lika bra när det är kallt.




Frozen yoghurt: (minns inte mängden jag tog)
  • Grädde
  • Grekisk yoghurt
  • Äggula
  • Vanilj
  • Stevia
  • Hallon

Vispa grädden och vispa även med äggulorna. Tina hallonen och sätt med dem. Blanda också i yoghurten. Smaka av ed stevia och vanilj. Häll i glassmaskinen.




Båda glassarna går säkert bra att göra utan glassmaskin också. Häll då i en bunke/skål och ställ i frysen. Rör om lite då och då så att den inte blir alltför hård och kristallisk.



0 kommentarer: