22.4.09

Kebab

För en vecka sedan gjorde jag egen kebab. Hittade köttfärs för 0,99€/400gr. Så jag slog till och köpte 2kg. Receptet hittade jag här. Det blev jätte gott! Till det gjorde jag en tomatsås och en vitlöksdressing. Serverade det hela med en liten sallad.

  • 2 kg köttfärs
  • ½ dl krossad svartpeppar
  • 2 msk salt

Blanda allt noga i en STOR skål/bunke. Bred ut en stor bit aluminiumfolie på en (djupare, det rinner en del vätska ur köttet)ugnsplåt. Ovanpå så formar du köttet till en stor "korv". Linda in köttet i folie men lämna ändarna öppna. Grädda i ugnen i 4h på 100gr. Skiva med hjälp av en vass osthyvel (som man böjt lite större) eller skiva med en vass kniv. Servera med allt det goda till.


Vitlöksdressing:

  • 1 del gräddfil
  • 1 del majo
  • 1 del cf
  • vitlök
  • Herbamare
  • Svartpeppar

Blanda alla de 3 delarna av basen och riv i vitlök enligt smak (jag gillar starkt av vitlöken) och krydda.



1 kommentarer:

Fisken Svea sa...

Roligt att du tyckte om kebaben! Tomatsåsen verkar intressant, måste nog testa den nångång!