7.5.09

Pojken som gjorde mjöd

Som sagt, J höll på att städa i köket då jag kom hem. Direkt jag öppnade ytterdörren så möttas jag av en kraftig lukt av jäst. Jaha, tänkte jag, här är det någon som har drukit mjöden...
När jag kom längre in så såg jag J som torkade golv. En mjödflsaka hade jäst över så att korken hade flugit iväg, smällt sönder ett lysrör under ett köksskåp + skyddskåpan..
Just efter 1 maj så ville J göra mjöd. Vi hade helt glömt bort det detta år. Men mjöd är ju alltid gott. Så vi (eller rättare sagt J) köpte alla ingredienser som behövdes. När vi kom hem så började J att koka vatten och blanda allt som hörde till. Så också jästen. Snabb som han var och utan att läsa mängden så slängde han i en HEL påse torrjäst, det skulle vara 1/4tsk... Som tur märkte jag det innan han rörde om så han slevade bort största delen av jästen. Men tydligen så lämnade det kvar 10ggr för mycket iaf. NU är mjöden borta, den blev uthälld i slasken imorse...
Så till alla som gör (speciellt drycker) saker med jäst i. LÄS mängden!! ;)
Nå, vi fick vort golv torkat vilket det har behövts göras tidgare men inte blivit av. Dessutom så får vi vår matta tvättad lite tidiagre än vad vi tänkt. :)
Daniela

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, så roligt!