13.3.09

Äggmuffins

Idag gjorde jag en halv sats äggmuffins. Hade bara 0,5dl grädde i kylen. Orkade inte åka och handla då jag skulle blanda ihop smeten. Sen visade det sig att jag bara hade två muffinsformar kvar, så jag blev tvungen att åka och handla iaf ;-) Jag hade soltorkad tomat, fetaost och oliver i mina. Tyvärr sjönk de ner så de syns inte på bilden. Men allt det goda finns nog där inne. Jag hade 1/6 soltorkad tomat, 1 grön oliv och 2 tärningar feta i varje muffins.

Äggmuffins är både enkla och goda. De passar bra som både varma och kalla. De kan ätas som frukost, mellanmål, kvälllsmums, till kaffet.. osv.

1 sats = 10-12st
  • 10st ägg
  • 1 dl grädde
  • 2dl riven ost (jag brukar ha i lite mera)
  • Salt (herbamare)
  • Svart peppar
  • Smaksättning
Ex. på smaksättning:
  • Stekt bacon
  • Mozzarella
  • Soltorkad tomat
  • Oliver
  • Lufttorkad skinka
  • Skinka
  • Brie ost
  • Parmesan
  • Fetaost
  • Rödlök
  • Förvällda småa broccoli buketter
  • Färska örter
Vispa upp äggen i en bunke. Blanda i grädden, osten och kryddorna. Fyll muffinsformar med "smeten" och toppa med fyllningen. Har man i stekt bacon kan man bra blanda i det i själva smeten. Var då sparsam med saltet. grädda i ugnen i 175-200grader i 20min eller tills de fått lite färg.


1 kommentarer:

Fisken Svea sa...

Oj så goda de ser ut! De där ska jag också prova på!