12.1.09

Hur tänker folk?!

Kom att tänka på en sak som jag såg idag. Var på väg till stan med bilen då jag lade märka till de som satt i bilen bakom mig. Vad är då så konstigt med dessa? JO! Hon som satt på passagerarens bilsäte hade en 2-3åring i famnen! Hur i herrans namn tänker folk när dom sitter i en bil med barn utan varken bilstol eller bilbälte?! Mamman(?) satt naturligtvis med bälte på sig medan den lilla flickan snurrade runt i hennes famn. Barn upp till 4år skall sitta i en barnbilstol som är godkänd och med ansiktet bakåt! Man blir ju bara så upprörd av dessa människor som inte sätter barns säkerhet först! Tänk om den som kör måste stanna snabbt?! Vad händer då? Skadar den lilla nacken? Strittar hon/han fram i rutan eller tom UT GENOM rutan.. Man vågar ju inte ens tänka tanken innan man blir rädd. Att folk inte kan tänka! Och det är ju inte den äldre som får lida om det skulle hända något, iofs. känslomässigt nog men, utan det är barnet som får ta stryk. Som inte ens själv kunnat ta ett beslut.

Lika (eller nästan iaf) upprörd blir jag då (båda) föräldrarna går och röker med sina barn i närheten (t.o.m. i famnen)! USCH!




2 kommentarer:

Fisken Svea sa...

Det där brukar jag också bli så förbannad på! Och på landsvägen kan man se barn i 5-årsåldern som STÅR framför passagerarsätet med näsan nästan i vindrutan! Det är så frustrerande att föräldrar inte kan tänka! *morrar argt*

Daniela sa...

Som min sambo fick lära sig då han var liten "Bilen startar inte för alla har på bältet" :) Än idag sätter han på bältet fast han bara ska backa in bilen i garaget.. Men sån är jag också. På med det för minst lilla :)