25.1.09

I fredags for vi till mina föräldrar efter att sambon slutat jobbet. När vi kom hem till dem hade mamma gjort en god sås. Den var gjord på "karelsk stek" grytbitar. Men det var gjort som en vanlig sås med trattisar i + grädde. Till det åt jag smörstekta harrysar ( haricots verts). Gott!


Så fredagens middag: Köttgryta med trattisar och grädde, smörstekta harrysar.

På lördagen var det lugnt i huset. Lillebror och pappa hade åkt på ishockey ca.300km söder ut. Så det var bara jag, J och mamma som var hemma på morgonen. På eftermiddagen åkte vi till min kära farmor. Var där i ca 2,5h. Ett kort besök denna gång. Brukar vanliga fall vara där 5h. Farmor bjöd på bullar och kex från höger och vänster. Men denna gång var det bara J och hon själv som åt. Jag hade med mig ett grillat kycklinglår som jag åt till mitt te. Och så hade jag en bit brie där från förr. När vi for från henne var J in till en bekant och hjälpte honom med digiboxen. Det har han gjort några gånger nu. Så vi fick en stor påse mes älgkött! :D Bra med god mat!

När vi kom hem till mina föräldrar tillbaks hade mamma gjort mat igen. Denna gång blev det lax med fetaost + CF + limeskal och limesaft - gegga i ugn, kokt broccoli och grynost (keso). NAMI!! Har själv gjort det en gång också. Skall nog göra det själv igen nån gång. Då ska jag sätta upp bild också.

Och när man är från Finland måste man ju bada bastu ibland också. Så det gjorde vi på kvällen innan Let´s dance började. Bastu är så skönt!

Idag när vi kom hem så for jag efter en stund på Yoga. Märks att vi ha hållit på en tid nu. Börjar bli mera fart på det hela. Jag går på ashtanga yoga kurs. Så idag blev man tom. lite svettig där ett tag. Får se vilken fart man har i slutet av våren. Hoho, säger jag redan!

När jag kom hem gjorde vi mat. Gjorde älgfärsbiffar med bacon som vi hade i auraost- och gräddsås.

  • ca.400gr älgfärs
  • 1 liten lök
  • en klick smör
  • 1 paket bacon
  • 1,5 msk köttfärskrydda (jo, det finns druvsocker i den. Men jag använder så lite så jag räknar inte med det)
  • 2 ägg (räcker nog med 1 märkte jag, för då får man ta i mera grädde ;) )
  • ca. 1 dl grädde
  • SMÖR (till stekning)
  • 3dl grädde (till såsen)
  • en redig bit Auraost (blåmögelost)

Klipp baconet i bitar och stek det i en lick smör. Hacka löken och bryn den tillsammans med baconet. Blanda Färs, grädde, ägg, kryddor och bacon-lökfräset. Forma till biffar och stek i massor med smör. Ta bort biffarna ur pannan när de är färdiga. Häll i grädden i pannan och låten den koka upp. Smula i osten och låt den smälta. Koka inte, då är det riska att det skär sig. Smaka av. Sätt biffarna tillbaks i pannan och låt dem dra en stund i såsen. Klart!

Servera med kokt broccoli eller annat gott. Jag hade en klick smör på min broccoli också.. Smör är bra!




0 kommentarer: