29.1.09

Glassmaskin

Jag vill ha en glassmaskin! Jag har en hemma hos föräldrarna som jag fick när jag sålde jultidningar för en evighet sedan. Men det är lite småproblematiskt att göra glass med den. Den vill inte göra glass helt enkelt. Den kyler bara ner glassmeten utan att göra den till glasskonsistens. Om man vill att den skall göra glass måste man slänga in hela saken i frysen medan den snurrar! Så ska de ju inte vara... Kanske man borde testa den ännu en gång. Ge den en 67:e chans, typ. Lite onödigt att köpa ny om den skulle funka iaf... Så skulle jag få göra egna hemmagjorda LCHF-glassar :)

Klart man kan göra en fluffig smet också och bara frysa ini en ask. Men det blir inte samma lena resultat som i en glassmaskin. Iskristallerna blir så stora då man fryser in utan att röra om det medan det fryser.


1 kommentarer:

Fisken Svea sa...

Jamen nu fick ju jag en idé! Vi har en glassmaskin och "byttan" BOR i frysen, men jag kunde ju använda den till den jättegoda jordgubbsglassen jag brukar göra i "tårtform"! =)