17.3.09

Dagens middag

Igår gjorde min älskling svampsoppa till middag, med vitlöksbröd. Det doftade sååå gott! Så idag gjorde jag eget. Jag "redde" den med en stooor bit koskenlaskija. Nom nom! Jag gjorde först helt enkelt en vanlig svampsoapp utan att reda den. Jag använde mig av samma ingredienser som annars.

En stor portion/ 2 mindre portioner:
  • Bacon (en "bit" av ett paket)
  • Lök (en liten)
  • Svamp (trattisar)
  • Smör
  • (Morot, en liten)
  • Grädde (1dl?)
  • Vatten (1-1,5dl)
  • Kryddor
  • Koskenlaskija (en stoor bit)

Strimla baconet och fräs det i en kastrull med smör. Hacka löken och fräs den en stund med baconet. Häll i den fint skurna svampen (jag hade fryst svamp). Låt fräsa en stund. Häll på grädde + vatten. Låt koka en stund innan du smular i osten. Låt dra en stund, men inte koka för då kan det skära sig. Rör om ordentligt så att osten blandar sig. Smaka av med kryddor. (Om du har i morot, så riv den och fräs den en stund med allt annat som skall fräsas.)

Soppan är rätt tunn men tjocknar lite då den svalnar.


0 kommentarer: