21.1.09

Kvälls gott

Idag blev jag snål på pannacotta ÄNNU en gång! Tror jag har blivit "beroende" av feta och gräddiga saker ;-) Vilken TUR att jag får äta massa sånt gott då! :-)
J gjorde chokladkräm åt sig ikväll så då beslöt jag mig för att jaga recept på chokladpannacotta. Hittade nog några recept men gjorde mitt eget. Men det skulle ha fått vara mera gelatin i eller så skulle det fått vara en längre stund på balkongen. För nu blev det mera chokladkräm. Men gott det också :-)

  • 2 gelatinblad(som sagt, får säkert vara lite till)
  • 4dl grädde
  • 60gr 70%ig choklad (går nog med mindre mängd också, pröva dig fram)
  • Stevia
  • Vaniljesans
  • Vispad grädde
  • (en gnutta vaniljsocker)

Blötlägg gelatinen. Koka upp grädden och låt sedan chokladen smälta i den varma grädden. Smaka av med stevia och vaniljesans. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och rör ner dem. Häll upp i småa portionsskålar/kaffekoppar/annat som rymmer ca 1dl (lämnar en kant). Ställ kallt och låt det stelna. Servera med vispad grädde (som du smaksatt med vaniljsocker) och några hallon.

För mig blev receptet 6 portioner. Koppen jag använde var 1,5dl så det blev rätt hög kant..


Och såhär ser energifördelningen ut på enbart pannacottan.


0 kommentarer: