9.2.09

Dagens middag

Nu skall jag uppdatera med det samma och inte spara till någon annan dag.


Ikväll gjorde jag ugns stekt kyckling med pestosås. Det var gott och mättande.

  • 1 kycklingfilé/ person
  • Curry
  • Salt (Herbemare)
  • Majonnäs (jag använder den fetaste jag hittar, hittills 85% fett)
  • Gräddfil (också den fetaste jag hittar, 10% från Lidl)
  • Pesto (hemmagjord blir säkert godare)

Krydda filéerna med salt och curry. Sätt i en ugnsform och släng in i ugnen i 175-200grader till kycklingen är genom stekt. Blanda 50/50 gräddfil och majonnäs. Smaksätt med pesto enligt smak. Smaka av med extra salt (herbamare) ifall det behövs. Servera med lite sallad och oliver.


Men den var en aning torr kycklingen. Så nästa gång skall jag blanda curryn och herbamaren med olja (eller tom. smält smör) för att det inte skall bli så torrt.


3 kommentarer:

Sandra sa...

låter smaskens! om du tyckte den blev för torr i ugnen så kunde du kanske steka den istället. gör en marinad på olja, kryddor och pesto och låt den puttra på i stekpannan. kanske? lidl är lchf:arnas vän: billig parmesanost och gräddfil med "hög" fetthalt :)

Sandra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniela sa...

Jep. Och hög fetthalt i grekiska yoghurten också. Dessutom är den godare än den andra i "vanliga" butiker, tycker jag iaf :) Jag slängde in kycklingen i ugnan för den var liiite frusen ännu. Jag tänkte så att den blir klar på utsidan men rå inuti. Annars skulle jag nog ha stekt den :) Plus att det är så lätt då det sköter sig själv i ugnen ;)