9.2.09

Usch vad jag är dålig nu på att uppdatera min blogg! Men tack för att ni kikat in iaf. Som sagt så var jag till mina föräldrar i helgen. Kom hem igår och tänkte åka på yoga, som jag gör varje söndag. Men igår blev det inget. De som jag brukar åka med så åkte inte igår. Så då orkade inte jag åka dit ensam. För visst, jag skulle ju ha varit heelt ensam på yougan ;) Istället for jag till svärisarna lite tidigare. Maten där var nån sorts stek och sås och sallad. De andra åt potatis till också.

Idag har jag jobbat mellan 7.30-13.00. Efter det pratade jag med chefen där. Vi diskuterade mitt slutarbete. För nu har det blivit så att det jag täkt skriva om så "får" jag inte skriva om. Det var någon "högre makt" som ansåg det vara för svårt område?! Hum?! Så nu skall jag ÄNNU en gång hitta på något nytt! SUCK! Som tur är hade jag inte hunnit börja skriva ännu, bara låna böcker och bläddra i den lite. Börjar bli trött på det här med att byta nu... Alla andra på klassen skriver flitigt, några har tom. fått examen, några får SNART examen ( i mars).. Och lilla jag som ännu inte vet vad jag skall skriva om. Nå, siktar stort på julen -09 nu istället. SUCK!!

Så imorgon blir det att åka till skolan med de lånade böckerna, få tag på min handledare i slutarbetet, låna nya böcker (om vi kommer på nått nytt att skriva om). Suck IGEN!


Men nu till roligare saker. Recept! :)

Förra veckan åt vi taco tallrik. Som jag glömde att sätta in bild på.

  • Malet kött
  • Smör
  • Tacokryddor (jag blandar som sagt egna av cayennepeppar, spiskummin, lökpulver (eller riktig lök), vitlökspulver, chili, salt)
  • Lite vatten
  • Sallad
  • Tomat
  • Parika
  • Gurka
  • CF
  • Tacosås med lite kolhydrater i (jag hittade med 5,5%) annars kan man göra egen.
  • Ost (riven) i massor

Stek köttet i massor med smör. Krydda köttet och häll på lite vatten, låta koka en stund så att kryddorna fördelas jämt. Servera med an sallad gjord på isbergssallad, tomat, paprika och gurka. Ha också massor med ost på köttet och en STOR klick CF och lite tacosås.




Jag gjorde också ett försök på hallonmousse. Blev lite misslyckat då jag skulle tina mina hallon. Satte dem i micron alltför länge, det blev kokta hallon istället som var väldigt varma. Vilket sedan ledde till att grädden smälte så jag hällde i hallonen. Men det smakade gott iaf fast det var väldigt rinnigt. Blir att testa igen nån annan dag. Jag gjorde likadant som då jag gjorde chokladmousse bara att jag hade i hallon istället för chokladen och mintdropparna.



Hos föräldrarna gjorde jag pannacotta med blåbär till efterrätt. Tyvärr så hade jag i alltför mycket glatin. Mindes inte mängden. Och dessutom hade mamma galtinpulver så jag blev lurad av mängden. Läste på burken men kunde inte tro att det skulle räcka med så litet som det stod. "Äh, jag slänger i en tsk till!" Vilket resulterade i alltför stel/geleig pannacotta, Men god var det för det. Serverade med blåbär (lite för många, men grädden vägde upp det hela ;) ) Samma recept som jag använt förr annars.



Igår blev jag lite snål på chokladkaka. Så jag slängde ihop en snabbt.

  • 1 stort ägg
  • 40gr smör (osaltat om man vill och har)
  • 75gr min. 70%ig choklad (man kan nog har mindre mängd om man vill)
  • (Stevia och pepparmyntsdroppar)

Vispa ägget pösigt medan du smälter smöret. När smöret smäl så bryter du i chokladen. När chokladen smält i smöret blanadr du försiktigt i den blandningen i det vispade ägget. Smaksätt med stevia och pepparmyntsdroppar om du vill. Häll i en liten ugns form. Grädda i 180gr i 15-20min. Denna kaka blir väldigt kraftig så man behöver inte ta så stora bitar. Srervera med lättvispad grädde och några bär, jag hade mina älskade hallon.


Detta blev alltför långt nu. Skall sluta spara allt. Blir mycket roligare att läs då det är flera korta istället för ett jätte långt.. Eller vad föredrar du?

2 kommentarer:

Sandra sa...

ska definitivt testa choklad/hallonmoussen. problemet med mina hallon till kvällens mumsbit var att de inte hade tinat, så när jag skulle mixa dem med stavmixern så rikoschetterade det hallonbitar i halva köket.. *suck*

Daniela sa...

Åhå! Frusna hallon kan vara lite envisa jo :)