10.2.09

Fett på ett sätt

Ibland har jag inte lust att dricka te med kokosfett i. Och jag äter allt för lite fett. Så därför gjorde jag lite ischoklad idag. Ett mycket roligare och godare sätt att äta fett på. Älskar te, men ibland vill amn bara inte ha varmt att dricka. Då är ischoklad bra. Jag gjorde en variant med mycket fett. Om man vill kan man öka på mängden choklad.


  • 100gr kokosfett (från hälsokost om man vill det)
  • 50gr mörk choklad (min. 70%ig)
  • Smörpapper
  • En glas form

Smält fettet och chokladen på svag värme i en kastrull. Sätt smörpappret i en glasform (jag brukar sätta lite vatten under så "klistrar" pappret fast i formen). Häll i det smälta fettet och chokladen i formen. Ställ kallt tills allt har stelnat. Skär i bitar och förvara kallt en burk. Vill man ha det finare kan man för all del ha godisformar. Men det blir så dyrt i längden.

Så här ser fördelningen ut får mig då jag använt mig av Lidls 70%iga choklad.




5 kommentarer:

hemknuten sa...

oj va gott det ser ut!Använder du vanligt kokosfett som man köper i butiken??

h."Lula76"

Daniela sa...

Jag har använt mig av kokosfett från hälsokost. Men jag har nog ett silvrigt paket hemma också. Men det är väldigt sällan jag använder det. Bara om jag skall göra större mängder och vi är många som skall äta av det. Är det bara jag och J så tar jag det från hälsokost.

Anonym sa...

Det ska jag prova! Tack för tipset =)

Anonym sa...

Jag gjorde det här igår och mumsar på nu!
Men jag har bara hittat kokosfett i butiken och sen den där jättedyra kokosoljan på hälsokost. Dåligt med ekologiskt, kanske bara finns i Finland?? Vad betalar du för det ekologiska paketet?

Daniela sa...

Jenny: Alltså vad jag läser på nätet så tycker folk olika om silver paketet. 50% tycker det är ok och säger det är typ samma som på hlsokost. Så nog kan du använda det det silvriga också med gott samvete skulle jag säga. Skall göra mera idag jag. Och då kommer jag att använda det billigare. Nog finns det i Sverige också. I alla forum som jag är med i så används nog båda så.. Finns nog. Men det är såklart dyrare. Mina 200grs paket var typ 3,50€ styck..