10.2.09

Dagens middag

Tittade på Rachel Ray idag och blev lite inspirerad av hennes middags tips. Hon gjorde en wok med nötkött, svamp och grönsaker. På detta skulle det vara en sås gjord på buljong och äggulor. Men den såsen ville inte för mig... Så det blev utan. Men gott var det iaf. Åt det med en klick CF istället för att få mera fett.

  • Kött av valfri sort, jag hade grisfilé som jag skurit i strimlor (butiken jag var till hade litet sortiment)
  • Smör
  • Olja
  • Kryddor, jag använde chili och cayennepeppar
  • Lök
  • Svamp (shitake enligt Rachel, jag hade champinjoner i kylen så jag använde mig av dem)
  • Bambuskott
  • Kinakål (Rachel använde något annat grönt)
  • Salt (herbamare) eller soya

(såsen att hälla över)

  • ca. 1,5dl buljong (med liten salt mängd)
  • Soya
  • 2 äggulor

Strimla köttet i passliga bitar. Stek köttet i en wokpanna i smör och olja. Krydda med valfria kryddor. Under tiden kan du strimla löken, skiva svampen, hälla av bambuskotten och strimla kålen grovt. När köttet är klart så häll det på en tallrik men låt fettet bli kvar i wokpannan. Häll sedan alla grönsaker förutom kålen i wokpannan och låt den fräsa i fettet från köttet. När grönsakerna är klara så sätter du tillbaka köttet i pannan. Sätt också i den grovt strimlade kålen i wokpanna. Smaka av med salt eller soya. Servera med t.ex. CF. MUMS!

(Om du vill ha såsen över så skall du först koka buljongen och smaka av med soya. Sedan tar du två äggulor i en liten skål. Vispa upp dem och häll i lite av buljongen medan du rör. Häll sedan ägg grejen i buljongen under omrörning. Låt det värmas så det blir tjockare. Häll det över woken.)


Men som sagt. Ta vilken typ av kött du vill. Passar bra med griskött, nötkött och kyckling. (även tofu sa Rachel)

0 kommentarer: