4.3.09

Dagens goda

Idag då gjorde jag en cheesecake i ugn. Den blev enligt mig jätte god. Sambon som inte håller sig från kolisar var inte lika förtjust men gav iaf godkänt ;) "Smakade inte så sött". Nähä? det var ju inget socker i?


Men jag kommer garanterat att göra den igen. Tyvärr blev den ganska så låg. Eftersom min form är en aning för stor. (21cm, d). Så nästa gång jag gör den gör jag en dubbel sats så att den blir högre. Då ändras säkert också tiden i ugnen...


Enkel sats:
  • ca. 30gr smör
  • 100gr mandelmjöl
  • Kanel
  • 2 ägg
  • 1,5dl grädde
  • 200gr philadelphiaost (eller liknande)
  • Vanilj (antingen vaniljstång eller en gnutta vaniljsocker)
  • Stevia

Smäts smöret och blanda ner mandelmjölet, smaksätt med kanel. Ta en tårtform med löstagbar kant. Häll i bottensmeten i formen och fördela den jämt. Blanda ägg, grädde, ost, stevia och vanilj i en skål. Häll försiktigt över smeten över mandel- och smör botten. Grädda i 175grader i 25-35min (eller tills smeten stelnat och fått lite färg). Låt svalna och servera med vispad grädde och lite bär (hallon).


0 kommentarer: