5.3.09

Stressade pensionärer

Om det nu är någon åldersgrupp som borde kunna ta det lung ute bland folk så tycker man det borde var de pensionerade. Inget jobb att jäkta till. Sedan om de jäktar för något annat är en annan sak. Men varje gång man ser massor med pensionärer (äldre sådana) så har dom jämt jätte bråttom ELLER så står de och har marthamöte framför någon kyldisk. Och blänger på folk som vill ta sig fram. Man skall inte åka och handla direkt butiken öppnar, det har jag märkt.. Idag var jag i butiken rätt så "sent", 15-tiden. I kassan hade jag ett finskt äldre par bakom mig. Det var rätt lång kö. Paret hade vilda diskussioner huruvida de i kassan tänker. Eftersom de inte ringde efter flera människor till kassan. De stod och trampade och såg nervösa ut. Som om 5min i en kö i en butik skulle spela så stor roll?! När jag hade fått upp mina varor på kassabandet var fruga i paret snabb med att tränga sig fram och börja lassa upp sina grejer. Jag stod som ett mähä inträngd mot en hylle mellan deras vagn och en äldre man framför mig. Varför denna brådska? Vinner man tid på att trängas och vara ohövlig? Har hört om folk också som fått höra "får jag gå före? du är ju så ung och har inte alls bråttom!" av äldre också. Det har jag ännu inte hört. All respekt till de äldre. Jag jobbar för de äldre och vill deras bästa. Men bara för att man blir gammal betyder det väl inte att man måste vara sur och grinig och bete sig ohövligt mot folk? Minns en gång då jag och J var till en liten bybutik. Då var det en tant som stod och packade ner sina saker från slutet av kassan. Vi hade fått våra grejer bredvid. Det var väldigt trångt och vi frågade snällt om vi får tränga oss förbi så vi når våra saker. Då blänger tanten på oss med den skitigaste blicken hon bara hittar. Varför?! Man får ju ibland hör av äldre "dagens ungdomar, inget hyfs!". Men dagens äldre då? Får de bete sig hur de vill?

Jag älskar att jobba med äldre, missförstå mig inte. De förgyller oftast min dag då jag jobbar. Med antingen söta kommentarer eller bara annars :) Men att vara ute i butiker med massor med äldre pensionärer. DET är jobbigt!

1 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Hej!

Va roligt att du vill vara med och tävla hos mig :)

Lycka till!